In de moderne arbeidswereld wordt het welzijn van medewerkers steeds meer erkend als een essentiële factor voor het succes van een organisatie. Het streven naar amplitie, afgeleid van het Latijnse woord ‘amplio’, wat versterken of vermeerderen betekent, staat centraal in dit streven naar welzijn. Amplitie richt zich op het versterken en vermeerderen van het welbevinden van alle medewerkers, waardoor het menselijk kapitaal in een organisatie optimaal tot zijn recht komt.
Hoewel het idee van amplitie misschien voor de hand liggend lijkt, wordt het nog lang niet altijd volledig toegepast in organisaties. Daarom is het belangrijk om het gesprek hierover aan te gaan en actie te ondernemen. Echter, het woord ‘amplitie’ kan soms een containerbegrip lijken en mogelijk niet voor iedereen even duidelijk zijn. Daarom stellen we voor om het concept te benaderen vanuit een ander perspectief, bijvoorbeeld veerkracht of een ander krachtig woord wat past bij de missie, visie en kernwaarden van het bedrijf. Een woord van herkenning voor iedere medewerker 😊
Het bevorderen van veerkracht onder medewerkers gaat hand in hand met het streven naar amplitie. Veerkrachtige medewerkers zijn in staat om zich aan te passen aan veranderingen, tegenslagen te overwinnen en optimaal te presteren, zelfs in uitdagende omstandigheden. Door te investeren in het vergroten van veerkracht, investeren organisaties indirect in het welzijn en de productiviteit van hun medewerkers.
Onderzoek & bewijs
Onderzoek, zoals dat van Gallup uit juni 2022, benadrukt de voordelen van het werken aan amplitie en bevlogen medewerkers. Productiviteit, effectiviteit, klanttevredenheid en verkoop kunnen aanzienlijk stijgen, terwijl het verzuim (40%), het verloop van medewerkers en incidenten (25%) juist kunnen dalen. Deze indrukwekkende cijfers tonen aan dat het versterken van welzijn op de werkvloer niet alleen een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, maar ook een strategische investering in het succes van de organisatie.
Vanuit de Why
Wat is de Why / Purpose van het bedrijf, wat wil men echt zijn vanuit zichzelf en welke kernwaarden horen daarbij en herkent de medewerker en de klant dat ook? Als dat echt gericht is om het beste uit iedere medewerker te halen voor zichzelf en de organisatie dan zal het niet zo moeilijk zijn om het (nieuwe) beleid samen met investeringen te faciliteren. Soms dient men nog overtuigd te worden, naast bovenstaand onderzoek zijn er genoeg instrumenten en tools die vanuit de sector of maatwerk specifiek op het bedrijf leveren om bijvoorbeeld de return on investment (ROI) inzichtelijk te maken.
Gezamenlijke inspanning
Om amplitie en veerkracht te bevorderen, is een gezamenlijke inspanning en dialoog nodig van HR, leidinggevenden, medewerkers en andere belanghebbenden binnen de organisatie.
Een belangrijke voorwaarde is het onderlinge vertrouwen en mensgericht leiderschap. De medewerker moet echt zien en ervaren dat het bedrijf de medewerker echt belangrijk vindt. Dan pas de gesprekken aangaan met medewerkers, te luisteren naar de wensen en behoeften en deze concreet en blijvend vast te leggen binnen de organisatiecultuur. Let wel, inspanning ook echt vanuit het management, zij zullen als rolmodel dienen te fungeren door bij de start het belang te benadrukken en mee te doen bij het doorlopende programma van de organisatie. Voorbeeldgedag doet wonderen!
Een praktische aanpak hiervoor is het samenstellen van een team, bestaande uit onder andere de preventiemedewerker, HR, ondernemingsraad en medewerkers op verschillende niveaus. Dit team komt regelmatig bij elkaar om de agenda op het gebied van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid te bespreken en in beweging te houden. Natuurlijk worden er geen medewerkers “aangewezen” maar wordt de hulpvraag breed uitgezet (eigenaarschap) met het benoemen van de taak, en tijdsinvestering. En mocht er heel veel animo zijn, dan is het best leuk een ludieke “vitaliteits” verkiezing te organiseren, reuring en het creëren van draagvlak is essentieel!
Even erbij doen is geen optie
De kartrekkers (bijv. HR) zullen echt als een vast onderdeel binnen hun functie hiermee aan de slag moeten gaan, even erbij doen is geen optie! En mocht dat een Chief Happiness Officer gaan heten werkt dat alleen maar als er eerst een duidelijke opdracht (breed uitdragen) vanuit het management is. Pas dan kan deze samen met het team en alle medewerkers samenwerken op de thema’s Gezondheid, Bevlogenheid, Talentmanagement en Werkinrichting.
Door deze continue aandacht te besteden aan welzijn op de werkvloer, kunnen organisaties een cultuur creëren waarin medewerkers gedijen en het beste van zichzelf kunnen geven.
Zorg ook dat de juiste kennis binnen het bedrijf aanwezig is. Zo niet, er zijn ruim 300 vitalogen in Nederland die je daarbij (tijdelijk) kunnen helpen. En hoe gaaf is het dat iemand uit jouw organisatie gaat starten met de opleiding tot Vitaloog? Je werkt dan direct aan het thema talentmanagement en heb je meteen de borging op orde voor als de interim vitaloog je organisatie verlaat.
Samen sterk!
Wil je meer weten of ben je op zoek naar begeleiding van het proces om te werken met amplitie en veerkracht als uitgangspunt? Neem dan contact op met onze collega Maurice van Schie via info@vitalogisch.nl of bel naar 040 282 4711.